tiistai 3. toukokuuta 2016

Hyvät Vegepihvit ja -pullat

Ensiksikin, tämä ei ole yksittäinen resepti, vaan haluan kertoa tässä vähän vinkkejä hyvien vegepihvien valmistukseen:

-Valmistit vegepihvisi sitten pavuista, soijarouheesta, juureksista, perunoista tai kaalista, taikinan tekstuurin on hyvä olla samanlainen kuin kaikissa muissakin pihvessä, eli sellainen pehmeä ja napakka joka pysyy kasassa, mutta ei kuitenkaan liian kuiva ja kova.
-Taikinasta saa helposti tasaisemman, jos suikaloinnin sijaan hienonnat kasvikset, etenkin, jos käytät kovia juureksia tai kaalia.
-Rakenteen pehmittämiseksi voit myös esikeittää, -höyryttää, tai -paistaa hienonnetut kasvikset ennen niiden lisäämistä taikinaan.
-Soijarouheet sun muut imevät itseensä nestettä. Lisää soijarouhe pihvitaikinaan aina joko liotettuna tai keitettynä, niin pihveistäsi ei tule kuivia korppuja. Lisää tarvittaessa liraus vettä tai lientä taikinaan.

(Nuggetteja soijarouheesta. Taikinassa myös pinaattia, porkkanaa, sipulia ja valkosipulia. Sidosaineena vehnäjauhoja ja maissitärkkelystä)

-Hyviä sidosaineita vegepihvitaikinaan ovat korppujauhot, leivänmurut, puurohiutaleet, jauhetut pähkinät ja siemenet, maissitärkkelys, perunajauho, maissijauho, vehnäjauho, yms. jauhot. Jos valmistat esim. soijarouhepihvejä, voit käyttää soijajauhoa, tai jauhettuja soijamuruja kiinteyttääksesi taikinaa.
-Jos taikinaa tuli tehdyksi liian vähän, sitä on helppo jatkaa esim. liotetuilla korppujauhoilla, liotetulla, kuivalla leivällä, liotetuilla puurohiutaleilla, eilisellä, jähmettyneellä puurolla, kylmillä, survotuilla keitinperunoilla tai -juureksilla, tai jopa jämähtäneellä, keitetyllä riisillä.
-Liian kosteaan taikinaan lisätyt kuivat korppujauhot tai puurohoitaleet taas imevät tehokkaasti nestettä, ja taikina pysyy paremmin kasassa. Lisää korppujauhoja, samoin kuin muitakin sidosaineita, taikinaan aina vähän kerrallaan, sillä niitä on aina helpompi lisätä kuin ottaa pois.
-Sama pätee mausteisiin. Maistele taikinaasi välillä, niin tiedät kaipaako se lisää suolaa tai pippuria, tms. Rohkeasti vain, vegetaikinasta et voi saada trikiinejä ;)
-Suolatessasi taikinaa, on myös tärkeää maistella aina välillä ettei suolaa lurahda liikaa. Jos taikinasta tulee vahingossa liian suolaista, voit pelastaa sen vain lisäämällä muita aineita ja tekemällä isomman taikinan. Kuitenkin, nou hätä, voit säilöä osan taikinasta vaikka pakasterasiassa jääkaappiin, jossa se säilyy muutaman päivän.
-Pihvejä on helppo suolata myös paistamisen aikana.

-Jos epäilet onko taikinasi sopivan kiinteää, muovaile siitä kokeeksi yksi keskikokoinen pulla käsissäsi. Jos se onnistuu, ja pulla on kiinteä ja pysyy kasassa vaikka vähän taputtelisitkin sitä, niin kyllä siitä silloin pihvitkin onnistuvat.
-Mainittakoon, että pienemmät pullat ja-pihvit pysyvät aina paremmin kasassa kuin isommat, eli isot vegepihvit ja -pullat vaativat vähän tankeamman taikinan. Älä kuitenkaan liioittele, tai pihvisi alkavat muistuttaa leipäviipaleita.
-Muovaile kasvispihvit, samoin kuin pullatkin, kevyesti, joko vedellä tai öljyllä, kostutetuilla käsillä, niin taikina ei tartu näppeihin.
-Helppo tapa muotoilla tasakokoisia pihvejä, on muotoilla taikina ensin yhtä suuriksi pulliksi, ja siitä sitten edelleen pihveiksi.

(Samat nuggetit paistumassa pannulla)

-Valitse paistamiseen tarttumattomalla pinnoitteella päällystetty pannu, sillä se helpottaa pihvien kääntämistä.
-Vegepihvit imevät öljyä itseensä. Paista pihvit siis pikku tilkassa öljyä. Jos toljaat liikaa öljyä, pihvisi todennäköisesti hajoavat pannulle.
-Samasta syystä paistamattomia vegepihvejä tai pullia ei kannata yrittää hauduttaa liemessä tai kastikkeessa. Jos haluat pihvisi tai pullasi kastikkeessa, paista ne ensin ja laita sivuun, sitten valmista kastike, ja lisää pihvit tai pullat kastikkeeseen viimeisenä.

Ei kommentteja: