Haltijapuu (eli tonttipuu) tunnetaan myös haltiapuuna, ja on tavallaan pihan ja talonväen "oma
puu, eli tonttia hallitseva puu"; Pyhä, palvottu ja
kunnioitettu yksilö. Puu oli vähän kuin metsän versio
kodinhaltijasta ja tontusta, eli tontinhaltijasta. Kuten sekä puun ja tontun
nimestä voi päätellä, ne todella hallitsevat/omaavat alueen jolla
vaikuttavat, kuten omistaja/pitäjä/omaaja eli haltija. Puu oli tontun tapaan
yliluonnollisena pidetty haltiaolento, jolla oli valta säädellä talon
menestystä.
Pyhät Lehdot
Suomessa puita on kunnioitettu ja palvottu kautta aikojen, sillä
olihan metsällä nykyistä suurempi merkitys ihmisten elintason kannalta, niin marjojen,
yrttien, munien kuin riistan lähteenä, puuaineksesta puhumattakaan. Metsä edusti
paitsi hyvää, myös pahaa; Petojen, myrkkykasvien ja eksymisen uhka oli todellinen, joten siinä missä metsää
palvottiin, sitä oli tarve myös aika ajoin lepytellä.
Pyhät lehdot, eli pienet, usein erikseen rajatut tai aidatut metsiköt,
olivat Jumalille pyhitettyjä, pyhiä paikkoja
(tunnetaan myös uhrilehtoina ja hiitenä) joissa jumalille uhrattiin
ruokaa ja omaisuutta jotta he pysyisivät suopeina. Pyhissä
lehdoissa ihmissielu yhdistyi luonnon kanssa kuten metsässä. Lehdossa
oli yleensä alttari, uhriaitaus tai jonkinlainen jumalankuva.
Ihmisellä ei ollut asiaa uhriaitaukseen, se oli jumalten maata.
Pyhät lehdot toimivat kyläyhteisön keskeisinä palvontapaikkoina, jollaiseksi esim. kirkko vakiintui myöhemmin, mutta
yksityisillä ihmisillä oli usein talokohtaisempia palvonnankohteita, eli
haltijapuita. Ero on vähän samanlainen kuin kristittyjen kirkon yhteisellä alttaritaululla ja yksityishenkilön pitämällä ikonilla.
Pyhät Puut
Haltijapuu ei siis liittynyt Uhrilehtoon, vaan oli erillinen palvontapaikkansa. Haltijapuuta ei myöskään pidä sekoittaa karsikkopuuhun,
vaikka sellainenkin saattoi tontilta löytyä. Haltijapuita oli yleensä alueilla
joissa pyhiä lehtoja ei ollut, ja niiden palvonta oli
piha/perhekeskeisempää kuin julkisemmissa lehdoissa.
Puilla oli oma henkensä;
Puuolento/puuhaltia joka asui puun sisällä. Paikoin uskottiin myös, että
puun haltia asui puun varjossa. Kun Haltijapuuta palvottiin, palvottiin
samalla puun haltiaa, jotta se pysyisi suopeana. Lisäksi taloissa, joissa pidettiin lyylityseläimiä, saattoi eläimellä olla oma, erityinen paikkansa Pyhän puun juurella. Yleisimpiä olivat kivikasat lyylikäärmeille, tai lehtikasat siilille.
Haltijapuu rinnastettiin myös maailmanpuuhun,
eli puulla katsottiin olevan yhteytensä sekä Yliseen että Aliseen latvansa ja
juuriensa avulla. Pidettiin erityisen onnekkaana, jos eläimet tai linnut viihtyvät
jumalpuun oksilla, jotka kuvasivat Keskistä maailmaa.
Alueittain haltijapuun nimi vaihteli: mm. haltian puu, kotipuu, uhripuu,
hoitopuu, aljopuu, lyylitys- tai lyylipuu, jumalpuu, tontin puu, pidetyspuu,
pitämyspuu ja elättipuu. Hyvällä puulla oli siis monta nimeä. Haltijapuu oli yleensä
maailmanpuun tavoin lehtipuu, mutta ei havupuukaan ollut tavaton.
Yleisimpiä puuhaltioita olivat Yliset, eli hyviät puut kuten Pihlaja, Koivu, Tammi, Lehtikuusi ja Mänty.
Haltijapuu
on yleensä
vartavasten paikalleen istutettu puu. Kun taloa ruvettiin rakentamaan, otettiin
tontilta raivattavista puista talteen sopiva vesa, joka sitten istutettiin pihaan sopivalle paikalle ja kasvatettiin Haltijapuun rooliin. Näin
puu oli tavallaan "samaa verta" talon kanssa, ja kuuliainen tontilleen ja sen asukkaille. Niin pieni vesa sitten
kasvoi ja varttui puuhaltiaksi pihalle. Uskottiin että puun piti olla
taloa nuorempi, vanhempi kun ei ala palvelemaan
nuorempaansa. Mainittakoon, että taimia oli muutenkin ollut
tapana istuttaa suurien elämänmuutosten yhteydessä. Joskus haltijapuu taas oli
pihan vanhin tai
uljain (ja näin ollenhan se saattoi olla se suurinkin,) puu, eli tässäkin
poikkeus vahvisti säännön.
Puupäät
Uuden
jumalmallin mukanaan tuoma kirkko tietenkin koki sekä uhrilehdot että pyhät puut
pakanallisena jumalanpilkkana. Koska pyhät lehdot olivat syöpyneet kansan mieliin ennestään
tuttuina, turvallisina palvontapaikkoina, ne tietysti pitivät ihmiset poissa "ainoan
oikean jumalan" huomasta (eli kirkoista), ja verotti kristittyjen jumalalta palvojia (ja kirkolta kolehtia).
Ainoana ratkaisuna nähtiin näiden muinaisten pyhien paikkojen, eli kansan omien luonnonpyhättöjen, tuhoaminen
(kuinkas muutenkaan). Mainittakoon, ettei näiden lehtojen tuhoaminen ollut mitenkään Suomalainen erikoisuus, vaan Pyhiä puistikkoja pantiin kirkon toimesta matalaksi
yleisesti ympäri Skandinaviaa ja Eurooppaa.
Luterilainen kirkko siis pyrki viranomaisia tuhovoimanaan ja tukenaan käyttäen
hakkauttamaan maan tasalle pakanallisina pidettyjä pyhiä lehtoja,
joita etsittiin tuhottaviksi vielä 1700-luvulla.
Kirkko teki valitettavan tarkkaa työtä, ja alkoi lopulta vainoamaan myös ihmisten
haltijapuita, määräten myös ne hävitettäviksi.
Papisto ei kuitenkaan löytänyt mistään vapaaehtoisia pilkkomaan kansan
rakastamia, henkilökohtaisesti palvottuja puita, minkä vuoksi Pyhien lehtojen kadotessa monet yksittäiset
pyhät puut pelastuivat hävitykseltä.
Vaikka monet wanhan kansan
tavat, taiat ja perinteet sekoittuivat jotenkin kristin kanssa, näin ei
kuitenkaan koskaan käynyt kansan pyhille puille. Puun juurella ei uhrattu Jeesukselle eikä "Isä
meittä" luettu. Näkyvinpänä muutoksena kristin myötä mainittakoon kuitenkin, että Katolisen kirkon myötä
pyhille puille ei enää uhrattu mitään liharuokia suurimpina pyhäpäivinä.
Uhrilehtoja ja Haltijapuita esiintyi erityisesti Suomalais-ugrilaisilla
alueilla, ja Itärajan takana, mikä on merkittävää, sillä Venäjän puolella kristiltä on todella säästynyt
useita muinaisia uhrilehtoja liki alkuperäisasussaan. Esim. Inkeriläisten pyhien
lehtojen perusteella on onnistuttu rakentamaan nykypäivään kuvaa
millaisia suomalaisetkin pyhät lehdot mahdollisesti ovat olleet.
Pidetyt Puut
Kotipuuta oli vuoden mittaan ollut tapana muistaa säännöllisesti erilaisilla ruoka- ja juomauhreilla sekä lahjoilla, pitkälti samoin kuten kuppi- ja
seitakiviäkin,
jotta tontin asukkaat näin pitäisivät puuhaltijan
hyväntuulisena, ja saisivat osansa puun/puun haltian suojelevasta
vaikutuksesta. Puulle uhrattiin erityisesti suurina juhlapyhinä sekä
ennen isompia vuotuistöitä, kuten kylvön tai elonkorjuun
aloittamista ja karjan laskemista niitylle, sekä ennen suuria elämänmuutoksia, kuten naimisiinmenoa tai
hautajaisia.
Antimet ja uhrit joko asetettiinm kaadettiin tai
haudattiin puun juurelle, tai rungolle, tai ripustettiin sen oksille, riippuen vähän mistä suunnasta johtuvaan asiaan kaivattiin parannusta, tai mitä
milloinkin juhlittiin. Suosittuja ruokauhreja olivat tietenkin viina ja olut,
vilja ja suola, leipä, puurot ja juustot, jotka tarjoiltiin usein tilaisuuteen valmistetuista tuokkosista.
Juomat kaadettiin runkoa pitkin alas maahan. Myös riistaeläinten hampaita tai luita,
pieniä käsitöitä, hopealantteja ja kuparirahoja jätettiin puulle lahjaksi.
Puulle luettiin kaikenlaisia
rukouksia ja loitsuja, laulettiin lauluja, annettiin lupauksia, eikä puuta milloinkaan häiritty, eikä sitä edes kosketettu turhaan.
Tontinhaltijapuu saatettiinkin aidata tai muuten erottaa muista pihan puista,
sillä olihan se erityinen, pyhä olento. Mikäli puu sairastui tai tonttu
hylkäsi talon asukkaat, oli
odotettavissa huonoa onnea, vaikeita aikoja ja katovuosia,
kuolemantapauksista nyt puhumattakaan. Erityisen paljon pahaa uskottiin
koituvan sille, joka uskalsi kaataa pidetyn haltijapuun.
Poikkeuksena
mainittakoon, että jos talolla oli jatkuvaa huonoa onnea, kuten tauteja, vilja
lakosi tai mätäni tai pedot raatelivat karjan, saattoi isäntä itse kaataa tonttinsa
Haltijapuun mikäli puuhaltiaa pidettiin kelvottomana. Virkaheiton haltijapuun tilalle istutettiin yleensä uusi vesa, parempaa lykkyä toivoen..
Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asunto
Puut
nähdään nykyisinkin rauhoittavina ja kauniina, ja harva todella vihaa
puita (paitsi ehkä allergikot siitepölyaikaan). Omassakin koti- tai vaikka
kesämökin pihassa voi nykyisin olla puu, jonka on aina kokenut jotenkin
erityiseksi, tai ehkä sinulla on oma uhripuu, joka kuuntelee huolet ja
auttaa hädässä?
Nykyisin Haltijapuun valinta liittynee
ehkä enemmän puun
sijaintiin, ulkonäköön, ja yleiskuvaan, sillä harva enää istuttaa haltijapuun
talon rakennettuaan, puhumattakaan, että viipyisi samalla paikalla monta sukupolvea. Kuinka
puuhun sitten kiinnitetään
huomiota? Jaa-a.. Jotkut puut vain tuntuvat erottuvan ympäristöstään muita
paremmin.
Vähän kuin ihmisetkin :)
Vaikkei puita palvoisikaan,
kannattaa luontoa kohdella hyvin, pitäähän se meidät hengissä tänäkin
päivänä. Metsästä on aivan eri juttu poimia marjoja ja sieniä kuin
kaupan pakastealtaasta, ja ikkunasta levittäytyvä, elävä metsämaisema
voittaa aina kylmän näytönsäästäjän. Moni sanoo saavansa voimaa
puun halaamisesta, tai sen katveessa rentoutumisesta. Saatamme myös koputtaa puuta suojautuaksemme pahalta.
Uskomuksia:
-Puut
unessa ovat yleensä hyviä enteitä. Jos kiipeät unessa puuhun, kertoo se että tulet menestymään yrityksissäsi. Jos putoat alas, varoittaa se
onnettomuudesta. Kaatunut puu kertoo muuttuvasta tilanteesta. Puun
istuttaminen unessa puolestaan on avioliitto- tai lapsienne.
-Puu kuunteli ja ymmärsi ihmisten, etenkin talon naisten murheet muita ihmisiä paremmin.
-Jos metsässä tapaa kolme puuta tasaisessa rivissä, asuu niiden haltia viimeisen puun alla.
-Kun
puuta kaadettiin, koputettiin ensin puun runkoa kirveen hamaralla,
jotta puussa asuva haltia siirtyisi puun alimpaan oksaan. Sitten oksa
katkaistiin, ja heitettiin metsään. Näin puuhaltia ei kuollut kun puu
kaadettiin.
*Menitkö sekaisin? Lunttaa Wikisanakirjasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti