Heipähei. Huomenna vietämme, tai no, minä vietän, Sudenpäivää. Kun
Heinäkuussa kerroin jo Karhunpäivästä, on vain reilua kertoa, tai edes yrittää kertoa,
jotain myös Sudenpäivästä; Tästä suomalaisten mielissä vaanivan,
verenhimoisena pidetyn pedon juhlasta.
(Susi, Canis Lupus, Kuva: Wikimedia Commons)
Minä tunnustan Alisen ja Suden (ja Tuo oli uskonnollinen viittaus vaikkei lauseessa esiintynytkään sana "usko"). Mytologisesti suomalainen susi on Loviattaren poika, vaikkei kuulukaan saman veljeskatraaseen yhdeksän taudin kanssa. Loviatar synnytti suden suolla, mutta koska poika oli luonnoltan villi ja kesytön, eikä kotiutunut neljän seinän sisälle, neuvoi Väinämöinen Loviatarta päästämään pojan metsään. Suden syntyloitsu kertoo sudesta seuraavaa:
Suden synty
"Tietähän su'enki synty,
Saanto hallin harmaapäisen.
Missä hukka synnytelty,
Manan koira kasvateltu?
Loviatar vaimo vankka,
Portto, Pohjolan emäntä,
Tuo kun lapsia lateli,
Poikiansa synnytteli,
Hyisen hettehen malossa,
Jäisen järven kainalossa,
Eipä synny syntyminen,
sikiä sikiäminen.
Paneutti toisen paikan,
Poikiansa synnytteli,
Hyllyvillä hettehillä,
Läikkyvillä lähtehillä
Suomailla surullisilla,
Valkopursujen seassa,
Siellä syntyi syntyminen,
Sikesi sikiäminen;
Sai siellä pojan, mokoma,
Luun syöjän, lihan purijan,
Veren uuelta vetäjän,
Sanoi tuo on saatuuansa:
-Voi poloinen poikaseni,
Konsa poikani poloinen
Luun syöjä, lihan purija,
Veren uuelta vetäjä!
Tuon jos ma tupahan veisin,
Tuo tupain turmeleisi,
Tuolle jos ma saunan saatan,
Saapi saunani hajalle!
Virkkoi Vanha Väinämöinen:
-Anna olla onnellansa,
Metsän sankan kainalossa,
Ohessa oravikorven."
Suden synty #2
"Miss' on hukka synnytelty,
harvahammas kasvateltu?
Maan tyttö, manalan neito,
ulappalan umpisilmä,
Astui maita, astui soita
Poimi kukkia kulosta,
poimi helmen heinän päästä,
Heilimöisen halmehesta
Maan tyttö, manalan neito,
pani helmen helmahansa,
helmi helmasta putosi,
Siitäpä susia sikesi.
Niin on sykkö syntynynnä,
karvajalka kasvanunna,
viihtynynnä villahäntä,
Si'innynnä suen sikiö."
Koska sutta pidetään pahana hahmona, samoin kuin Alisen väkeä nyt yleensäkin, ei Sudella ole meillä Suomessa nimettyä juhlapäivää toisin kuin Ylisellä Karhulla. Kaikkialla maailmassa ei susi kuitenkaan ole niin karsastettu pahuuden sikiö, vaan eläin muiden joukossa. Esimerkiksi monille alkuperäiskansoille, kuten Amerikan natiiveille ja inuiiteille Susi oli jalo eläin, ja yksi seremoniallisten rituaalinäytelmien päätähdistä kotkan, karhun, lohen ja hirven ohella. Shamanistinen susi puolestaan edusti perhettä, älyä ja vahvuuksia.
Pohjolassa susi on kuitenkin synkkä ja pelottava hahmo. Pohjoismaisittain tunnetuin lienee Eddan jumalrunojen Aasa-tarustosta tuttu, mytologinen susihahmo Fenrir/Fenris eli Fenrisúlfr. Nimenä Fenrir tarkoittaa vapaasti käännettynä lettosuon asukkia. Fenrir tunnetaan myös nimellä Hróðvitnir (Kuuluisa Susi). Tarustossa Fenrir oli Loki-jumalan poika, jolla on tärkeä rooli pohjoismaisessa maailmanlopussa; Ragnarökissä. Jumalat kasvattivat Fenririn Asgårdissa, ja kun susi kasvoi liian isoksi, Aasat kahlehtivat hänet kallioon. Taruston mukaan Fenrir murtaa kahleensa Ragnarökin koittaessa, ja syö ylijumala Odinin. Fenrir-suden pojat, Sköll (Hän-joka-pilkkaa) ja Hati (Hän-joka-vihaa) Hróðvitnisson (Kuuluisan suden poika) juoksevat taivaankannelle, jossa Sköll syö auringon ja Hati kuun, langettaen pimeyden maailmaan.
Varsinaisen susijuhlan juuret löytyvät kuitenkin Välimeren rannoilta.
Vaikka sudelta Suomessa puuttuu oma juhlapäivä, useimmat
vuotuisjuhlatietomme sisältävät monia suteen liittyviä tapoja ja loitsuja
joilla suojautua susilta etteivät ne aiheuttaisi vahinkoa (=etenkään
omaisuusvahinkoa) ihmisille. Susia pyrittiin karkottamaan erityisesti Pääsiäisen
ja Vapunaikaan sekä Jyrin-, eli Yrjönpäivänä (23.4).
Talvipäivän Seisaus
on kenties suomalaisen vuodenkierron ainoa päivä/yö, jolloin ihmiset
ovat muistaneet myös metsän
petoja, joista pelätyin oli tietenkin susi. Talvipäivänseisauksen yönä
jätettiin erityisesti Harmaaturkeille uhrattu lammas tai vuohi
tienristeykseen, etteivät pedot verottaisi karjaa kesällä. Alueittain
uhrieläin saattoi olla myös porsas tai lintu. Tästä poikii sanontakin,
"Nälkäinen kuin susi jouluaamuna".
Itse
juhlin Sutta; Jumalaani, muinaisten roomalaisten Sudenpäivänä,
Lupercalian aikaan 15.2. Koska olen yksityishenkilö, ja oman tietämykseni mukaan ainoa
"sudenpalvoja" (eli en tunne ketään muita), minulla on omia, niin muinaissuomalaiseen,
-kreikkalaiseen, sekä -roomalaiseen juhlaperinteeseen pohjaavia tapoja
ja rituaaleja kyseiselle päivälle, enkä henkilökohtaisista syistä kerro
kaikista täällä. Haluan, että kaikki Sudenseuraajat voivat löytää omat
tapanne kunnioittaa ja juhlia tuota upeaa eläintä joka on valinnut
teidät. Susi kun ei ole vallitsevan näkemyksen mukaan se mustavalkoinen,
raakalaismainen olento, vaan jalo yksilö joka ansaitsee itselleen
kauniin juhlapäivän, kuten kaikki Alisen seuraajat jo tietänevätkin.
Sudennahan alla
Kuten olen kirjoittanut jo
mm.eläinyhteydestä ja ihmissusista, lienee jo tullut selväksi kuinka länsimainen
susiperinne rajoittuu pääasiassa irrationaalisiin pelkoihin ja
oletettuihin kirouksiin. Sudeksi muuttuva ihminen olikin joko noidan
uhri tai noituja itse, joka muutti itsensä pedoksi voidakseen tehdä
pahaa. Toisaalta, suomalaisissa tarinoissa inhimillisyys löytyy usein
juuri ihmissusitarinoista. Wanha, kristillispainotteinen kansantarina
kertoo pastorista, joka kohtasi ihmissuden metsässä:
"Kylän
pastori oli jalkaisin menossa toimittamaan jotain
papintöitä kylälle, ja oikaisi pappilasta totuttuun tapaansa metsän
halki. Oli talvisaika, kirpeä pakkanen ja iltakin alkoi hämärtyä, joten pastori kiirehti kinttupolulla ripeästi eteenpäin. Äkkiä hän pysähtyi, kun huomasi kookkaan suden katkaisseen
polkunsa. Pastori epäröi, lähteäkö juoksemaan karkuun vai ehtisikö vaikka
siepata oksan turvakseen. Eläin ei kuitenkaan näyttänyt uhkaavalta, vaan
päinvastoin, jopa nöyrältä. Yllätys olikin sitä suurempi, kun eläin
alkoi äkkiä puhua ja lausui: -Hyvä pastori, älkää pelätkö, vaan tulkaa mukaani,
vaimoni on sairaana ja kuolee kohta.
Pastori siunasi peloissaan
mutta näky ei kadonnut minnekään. Susi katsoi anovasti ja toisti
pyyntönsä: -Minä rukoilen teitä. Ette tunnista minua tässä noidutussa hahmossa, mutta vetoan sydämenne rakkauteen; Tulkaa mukaani,
eikä teille tapahdu mitään pahaa.
Peloissaan ja raamattuaan sydäntään vasten
puristaen pastori poikkesi eläimen kanssa polulta ja seurasi sutta läheiselle
kalliolouhikolle. Siellä pienen kallionulkoneman alla, suojassa lumelta ja
tuulelta, makasi hiljaisena naarassusi virttyneen huovan alla. Urossusi istahti maahan ja kertoi
pastorille ihmeellisen tarinan: -Olemme molemmat talollisia tuosta
naapurikylästä. Nimiämme ei enää kukaan tunne, mutta olimme itsekkäitä ja
annoimme juhlissa leipää vain rikkaille ja jätimme köyhät aina nälkäisiksi. Pohu-äijä muutti meidät silloin määräajaksi sudenhahmoon, josta muuttuisimme takaisin ihmisiksi jos emme vuodattaisi verta
sinä aikana. Elimme vuosia marjoilla, sienillä ja haaskoilla, mutta kun
vaimoni sairastui, minä tapoin hänelle jäniksen, ja myöhemmin kissan jotta
hän vahvistuisi. Määräaikamme päättyy nyt vuoden lopussa. Minä en voi enää
muuttua ihmiseksi, koska olen tappanut, eikä vaimoni ehdi, sillä
hän on heikko ja kuolee pian. Siksi toin herra pastorin tänne; Pyydän, antakaa vaimolleni viimeinen voitelu ja siunatkaa häntä, jotta hän voi
kuolla kuten kristityn kuuluu ja hänen sielunsa pääsee taivaaseen.
Pastori
kuunteli tarinaa ihmeissään, tunsi jopa sääliä näitä olentoja kohtaan,
mutta hänestä tuntui silti vastenmieliseltä antaa viimeinen voitelu eläimelle.
Niinpä pastori kieltäytyi. Silloin susi tarttui hampaillaan huovan
reunaan ja nosti hieman peittoa. Pastori näki, että peiton
alla olikin alaston, aivan ihmisenmuotoinen vanha nainen, jolla oli sudenpää. Susi peitteli
taas vaimonsa hellästi ja siveästi, ja niin pastori luki rukouksen kuolevalle naiselle ja antoi ehtoollisleivänkin naarassuden kitaan. Susi
kiitti nöyrästi, ja saattoi sitten pastorin takaisin metsäpolulle. Sen jälkeen se katosi
metsään sanaakaan sanomatta, eikä ole tiedossa mitä noidutulle
pariskunnalle lopulta tapahtui."
Antiikin susimiehet
Ensimmäiset merkinnät ihmissusista on löydetty antiikin kreikkalaisen historioitsijan Herodotoksen teoksista. Herodotos kirjoitti eräässä historianteoksessaan skyyttien uskovan naapurikansansa; neurien, muuttuvan kerran vuodessa susiksi. Myöhemmät historioitsijat ovat epäilleet ihmissusitarinan juontuvan yleisesti pohjoisessa asuneiden kansojen käyttämistä turkisvaatteista, joita antiikin kreikkalaisten keskuudessa pidettiin kummallisina. Samankaltaiseen tuntemattoman pelkoon pohjautuvat myös suomalaiset tarinat pelätyistä koirankuonolaisista.
Esimerkiksi roomalaisen kirjailijan, Petronius Arbiterin, kirjoittamassa romaanissa Satyriconissa ensimmäiseltä vuosisadalta kerrotaan jo ihmissusitarina.
Tunnetuin antiikin Kreikan ihmissusimyyteistä lienee kuningas Lycaonin tarina. Lycaon (joskus Lycaion, Lykaion tai Lukaion) oli raakalaismaisessa maineessa olevan muinaisen Arkadian valtakunnan kuningas, jolla oli kaksi poikaa, Nyctimus ja Arcas.
Eräässä versiossa muodonmuutoksistaan tunnettu ylijumala Zeus kerran matkamieheksi tekeytyneenä etsii vieraanvaraisuutta ihmisten parista, ja lopulta myös tämän julmaksi mainitun Arkadian kuninkaan hovista. Kuningas Lycaon kuitenkin tunnisti Zeus-jumalan, ja teurasti nuorimman poikansa, Arcasin, tarjoillakseen hänet päivällisellä uhrina Zeulle. Zeus tietenkin huomaa kauhistuneena petoksen eikä syö tarjottua ruokaa. Sen sijaan ylijumala raivostuu ja ajaa Lycaonin maanpakoon, tuomiten onnettoman kuninkaan elämään loppuikänsä sutena, jota tämä Zeun mielestä eniten muistuttaa. Zeus herättää Arcusin henkiin ja tuhoaa salamalla kuninkaan palatsin.
Ovidius, Roomalainen runoilija kirjoitti Lycaonin muodonmuutoksesta aikoinaan seuraavanlaisen kuvauksen:
”Lycaonin vaatteet muuttuivat karheiksi karvoiksi, käsivarret jaloiksi. Villi luonto näkyi hänen kuolaavista leuoistaan, ja hän suuntasi nyt myötäsyntyneen tappamishimonsa lammaskatraisiin.
Hänellä oli verenvuodattamisen mania, mutta vaikka hän oli susi, hänelle jäi jotain alkuperäisiä piirteitä; Tukan harmaus oli ennallaan, kasvoiltaan näkyi entinen väkivaltaisuus, ja hän oli entiseen tapaan julmuuden perikuva.”
Myös myöhempien aikojen kristillinen mytologia tuntee samantapaisen tarinan, siinä jumala muuttaa Babylonian kuninkaan, Nebukadnessar II:n, eläimeksi seitsemän vuoden ajaksi, aikomuksenaan opettaa sotaisalle kuninkaalle että kaikki valta oli jumalista lähtöisin, ja jumala yksin valitsi kuninkaat, mutta aiheeseen palatakseni; Vanhemmissa kreikkalaisissa taruissa Lycaonilla mainitaan olleen myös Callisto-niminen tytär. Tällöin Arcasin mainitaan olleen Calliston ja ylijumala Zeun avioton poika. Zeus muutti Calliston karhuksi jottei raskaus tulisi ilmi. Tällöin voidaan olettaa ettei julma kuningas teurastanut poikaa uhriksi jumalan kunniaksi, vaan kostoksi tyttären tahraamisesta. Keinot ovat antiikin tarinoissa usein äärimmäisiä, mutta inhimillisiä. Vääryyttä kokenut hahmo tuntee tuskaa ja raivoa väärintekijää kohtaan siinä määrin että järki sumenee. Mainittakoon, ettei tarina pääty pojan pelastumiseen. Kun poika kasvaa nuorukaiseksi, hän kohtaa karhun hahmoisen äitinsä metsässä, ja tappaa tämän. Antiikin tarinoissa oikeutta tuntuvat saavan vain ihmiset jotka eivät yritä kostoaan jumalia vastaan. Jumalat kun tuntuivat saavan tehdä mitä tahtoivat.
Onnettoman Lycaoninkin tarinassakin susi siis mainitaan pahan ja väkivallan ruumiillistumaksi, ja sudenhahmoon joutuminen nähdään rangaistuksena; eläinhahmo koetaan luonnonvastaisena; Ihmishahmon irvokkaana pilakuvana.
Kuningas Lycaonilla oli maineestaan huolimatta myös seuraajansa, ja Lycaonin hahmonvaihdos antoi kuninkaalle jumalan leiman heidän silmissään. Lycaonin palvonta keskittyi muinaisen Arkadian alueelle. Tällä, nykyisin utopistisenakin nähdyllä, alueella on kuitenkin historiallinen ja verinen paikkansa suden kotina; Paikallinen Lykaeus-vuori on nimetty
juuri mainitun Lycaon-kuninkaan mukaan, ja vuorella oli temppeli, jossa Lycaonin seuraajat viettivät kerran vuodessa Lykaia-nimistä juhlaa. Nämä kyseiset seuraajat pitivät Lycaonia itseään jumalana, tai vähintäänkin jumalten veroisena hahmona.
Lykaia-juhla sijoittui nykykalenterissa suunnilleen Toukokuun alkuun, Vapun paikkeille. Juhlassa suoritettiin öisin
muodonmuutoksiin keskittyviä rituaaleja joihin sisältyi paitsi hallusinogeenisiä yrttejä, ja ihmisuhreja, myös silvontaa ja kannibalismia. Uhraus oli keino, jolla
palvojat saattoivat lopulta muuttua susiksi. Muodonmuutoksen sanottiin
kestävän yhdeksän vuotta, edellyttäen, ettei hän syönyt tuona aikana
ihmislihaa. Muutoin ihmissusi oli tuomittu elämään loppuikänsä suden
hahmossa. Lycaonin temppelin aluetta pidettiin lisäksi niin pyhänä,
ettei sille yhdenkään miehen eikä naisen varjo saanut langeta ellei hän
halunnut kuolla vuoden kuluessa.
(Wanhassa puupiirroksessa ylijumala Zeus muuttaa Lycaonin sudeksi ja karkottaa tämän hovista)
Lupercalia
Antiikin Kreikassa juhlittiin siis sutta, tai pikemminkin, juuri ihmissutta, julmana tai ilkeänä olentona. Veri virtasi ja inhimillisyys riisuttiin päältä julmissa bakkanaaleissa joissa haluttiin saavuttaa kirotun eläimen voimat. Suden hengen yhdistyminen ihmiseen nähtiin voiman ja vapauden ilmentymänä, jonka hartaimmat uskovaiset saattoivat saavuttaa.
Paitsi antiikin Kreikassa, myös muinaisessa Roomassa juhlittiin sutta, tosin heidän sutensa oli oikea eläin, ja luonnollinen metsän olento, ja myös suden hyvä puolisko tiedostettiin. Liittyihän susi olennaisesti kaupungin väitettyjen perustaveljesten, Romuluksen ja Remuksen, tarinaan:
Tarun mukaan Romulus ja Remus olivat tulos sodanjumala Marsin ja Vestan neitsytpapittaren, Rhea Silvian, suhteesta. Koska papittaren harha-askel piti salata ja oletettu neitsyys säilyttää, lapset laitettiin koriin, ja heidät laskettiin virran vietäviksi. Kun kori ajautui rantaan, pojat löysi yksinäinen susiemo, Lupa, ja otti huostaansa hylätyt kaksoset kasvattaen heitä omina poikasinaan Lupercal -nimisessä luolassa.
Tarinan mukaan sudenhahmoinen Lupercus (=roomalainen paimenten jumala) ohjasi lopulta muuan vuohipaimenen luolalle. Paimen löysi alastomat lapset, puki heidät vuohennahkoihin ja adoptoi heidät vaimonsa kanssa.
Roomalaisen paimenjumalan nimi pohjaa suteen (lupus), ja hänet onkin usein samaistettu
sarvekkaaseen Faunukseen (=roomalainen vastine Pan-jumalle, joka oli puoliksi vuohi, puoliksi mies). Mainittakoon kuitenkin, että Faunus ja Pan olivat molemmat tahoillaan metsän ja luonnon, ja myös metsän eläinten, jumalia.
Muinaisessa Roomassa vietettiin Lupercalia-nimistä juhlaa 15. helmikuuta. Lupercalian nimi tarkoittaa vapaasti suomennettuna Suden Juhlaa. Lupercaliaa vietettiinkin paitsi Lupercus-jumalan, myös Lupa-suden kunniaksi. Juhlissa vuohennahkoihin pukeutunut papisto nimeltään Luperci, eli "Suden Veljet", uhrasi jumalalle vuohen tai vuohipariskunnan, ja koiran, joka edusti sutta. Juhlissa mm. pukeuduttiin susinaamareihin ja uhrattiin tuleen Vestan neitsyiden leipomia kakkusia. Symboliikka sudenhahmoiseen
jumalaan, susiemoon sekä veljesten alkuperään lienee ilmeinen.
Lupercalia herätti myös pahennusta, Suden Veljien papisto yhdistettiin lopulta Lykaionin pappeihin, ja Kristityt
näkivät vuohiin ja susiin liitetyn juhlan tietenkin turmiollisena, ja
kielsivät lopulta susien juhlimisen. Sen sijalle pykättiin juhlapäivä
14. Helmikuuta, ja alettiin viettämään kristityn Valentinuksen;
karjaeläinten suojeluspyhimyksen päivää, joka myöhemmin jalostui
tuntemaksemme Ystävänpäiväksi.
Vaikka susi tunnettiin petoeläimenä jo muinaisessa roomassa, ei eläin käsitteenä ollut mitenkään yliluonnollisen pelottava. Sudella oli nimittäin myös toinen puoli, jota kunnioitettiin.
Lupercus-jumalakin
kuvataan usein, jos nyt ei susi-sutena, niin sudenkasvoisena tai muuten susimaisena. Ehkä paimenia
suojeleva jumala halusi näin pelotella petoeläimet pois paimenen lauman
kimpusta? Lupercus myös ihmishahmossaan pukeutui paimennettavien eläinten, kuten vuohen-, tai lampaannahkoihin. Ehkä sanonta "sudesta lampaiden vaatteissa" pohjaakin Lupercus-jumalan väärinymmärrettyyn susihahmoon?
(Imettävää Lupa-sutta ja kaksosia esittävä patsas)
Hukka Rukka
Karhua kunnioitettiin, Sutta pelättiin. Karhu oli hyvä
hahmo, Susi taas paha, jota haluttiin välttää keinolla millä hyvänsä. Uskottiin, että jos Susi
kuulisi nimensä mainittavan, se saapuisi ihmisten kiusaksi. Siksi oli
tärkeää kutsua sutta muuksi kuin Sudeksi. Sudella, kuten Karhulla, olikin monia lempinimiä, kenties jopa enemmän
kuin Karhulla. Susi tunnettiin mm. nimillä
Hukka, Hukkanen, Harmaaturkki, Hallavaturkki/Hallaturkki, Metsän lellu,
Lellu, Harahammas, Villahäntä, Riimusilmä, Vesakko-Vilhelmi, Tuhkaturkki, Tuhkakoira, Pirun
koira, Kalman koira, Hallakoira, Metsän koira, ja Metsän setä (,jota nimitystä joskus käytettiin myös karhusta).
Toisaalta,
siinä missä karhu edusti voimaa, susi edusti oveluutta ja ajattelukykyä.
Sanottiin, että "Karhulla on kymmenen miehen voimat", ja että "Sudella
on miehen voimat, mutta kymmenen mieli". Eli kyllä aivoilla aina pärjää.
Monet wanhat tavat ovat
painuneet unhoon kristin saapumisen jälkeen, ja toisin kuin Karhun
kunnioittamisesta, ei sudenpalvonnasta ole jäänyt juurikaan todisteita.
Alisen Susi on ollut helppo yhdistää paholaiseen, toisin
kuin taivaista lähetetty Karhu. Kuten siis olen monissa aikaisemmissa
teksteissäni maininnut, Susi ei ole koskaan oikein onnistunut ansaitsemaan kunnioitustaan samoin kuin metsäveljensä, ja sutta pidetään nykyäänkin vaarallisena petona jolla ei ole oikeutta elää maan päällä.
Tänäkin päivänä puhekielessä ja
sanonnoissa viittaamme huonoihin, tai muuten epämiellyttäviin asioihin
jos susi lipsahtaa lauseeseen. Esimerkiksi, jokin asia on "täysi susi"
jos se on huono, hukkakappale (Susi taas!). Kun jokin esine tai asia
katoaa, se "joutuu hukkaan", tai "hukkuu". Jälkimmäinen ei siis aina liity kuolemaan veden varassa, vaan sanonnalla on todennäköisemmin juurensa Karjalan alueilla, sillä, kuten tiedämme, susi on karjalan murteella hukku. Toisaalta, jos jotain "heitetään hukkaan",
tarkoittaa se yleensä että asia olisi ollut vielä käyttökelpoinen, ja
heitettiin pois turhaan. Suden suuhun menee puolestaan ihminen joka on
huonoilla teillä tai tietää odottaa pahinta. Hukkareissu on turha ja
hyödytön matka, ja Susipari asuu yhdessä muttei ole naimisissa
(=kristillisen perheajattelun vastaista). Sudenhymyä hymyilee petollinen
ihminen, joka valehtelee sinulle. Petollinen ihminen on myös "Susi
lammasten vaatteissa", ja kun ihminen on toista kohtaan paha, sanotaan että "ihminen on ihmiselle susi", eli ihminen kohtelee toistaan kuin julma peto; Susi.
Susi ei juuri näy eikä kuulu ainakaan hyvin jokapäiväisessä elämässämme, ellei lukuun oteta Hukka Desingn-vuolukivituotteita, Susi-tähdistöä tai Suomen koripallomaajoukkueen (lempinimeltään Susijengin,) susi-tunnusta, jonka on tarkoitus kuvastaa laumahenkeä ja sisukkuutta. Vaakunaeläimenä sutta käyttävät ainakin Valtimo ja Sipoo :)
Susi-termistö kummittelee myös tiettyjä
fyysisiä piirteitä kuvaavissa nimissä; Sudensilmät ovat keltaiset, ja
sudenhampaat tarkoittavat muun hammasrivistön päällä kasvavia
kulmahampaita. Tällaisia "sudenhampaita" on myös omassa suvussa :)
“Sillä hän, joka oli luonnostansa lempiä, oli nyt verenhimoinen ja julma; hän,
joka oli arka, oli nyt julkia, hän, joka oli siviä, oli nyt himoja
täynnä. Ja jokaikinen yö Aalo, Priidikin vaimo, nyt tälle
uudelle sudenluonnollensa vapaan vallan antoi ja miehensä nukkuessa
suoraan aviovuoteeltansa metsiin ihmissutena juoksi.”
-Aino Kallas, Sudenmorsian-
(Kesykoira, Canis Familiaris, on suden sukua)
Metsän Hallava Herra
Oikea susi (Canis Lupus) (eng. Gray Wolf, eli Harmaasusi) on tietenkin villieläin, muistakaa se. Susi elää omiensa kanssa lauma -nimisessä yhteisössä, jonka jäsenet huolehtivat kaikki toisistaan. Lauman
johtava naaras synnyttää kesällä 3-5 pentua, joista pidetään hyvää
huolta. Pentuja myös puolustetaan hanakasti, joten innokkaimmatkin
bongarit pysykööt poissa sudenpesiltä.
Toisin kuin
ehkä kuvitellaan,
susi ei hyökkää syyttä suotta ihmisen kimppuun yhtä usein kuin maamme muut suurpedot, kuten vaikkapa karhu tai
ilves. Vaahtosuisten metsästyshullujen ansiosta Suomen yli 200-vuotias susiviha kuitenkin elää tänäkin päivänä, ja unohdamme susivihan lähteiltä
aikansa puutteellisen eläintuntemuksen ja ihmismieliä hallitsevan
taikauskoisen pelon. Entisaikaan useimmissa ihmisiin kohdistuneissa
hyökkäyksissä syynä on ollut
vesikauhu eli Rabies, jonka vähentyessä myös hyökkäykset ovat
vähentyneet.
Suden luonnolliseen ravintoon kuuluvat
peurat, porot ja hirvet, mutta myös pienemmät vipeltäjät, kuten
jänikset ja jopa myyrät. Susi tappaa ja syö myös reviirilleen eksyneet
muut, pienemmät petoeläimet, kuten ketut. Nykyään unohdammekin, että susi on
sosiaalinen eläin joka metsästää laumassa ja
pysyttelee poissa ihmisen tieltä. Ongelmia ilmenee kun laumoistaan poissuljetut, sairaat
tai muuten
raihnaiset omegayksilöt, jotka eivät ole enää
kykeneväisiä metsästämään itseään vahvempia eläimiä, saattavat helpon saaliin toivossa viipyillä asutuksen liepeillä, ja nälissään lähestyä ulos
kytkettyjä koiria tai muita lemmikkieläimiä. Tästä syystä
myös muut
ihmisten ulkosalla pitämät kotieläimet, kuten siat, lampaat ja näiden
poikaset ovat aitauksissaan helppo pala nälässään epätoivoiselle omegasudelle. Ihmisasutuksen levitessä, ja susien reviireiden pienentyessä tällaiset yksittäistapaukset ovat nykyään mitä mainiointa antia ruokkimaan epäluuloisen
nykyihmismielen muuten järjetöntä susivihaa.
Myös susilaumojen aikuistuvat pennut, joista osa erkanee päälaumasta perustamaan omaa laumaa (eräänlainen aikuistumisriitti, siis), voivat ajoittain eksyä asutuksen liepeille, ja nuoruuden kokemattomuudella myös ihmisten pihoihin. Nuoret sudet eivät omegasusien tapaan mitenkään erityisesti saalista ihmisten alueilla, vaan harhaantuvat yleensä puolivahingossa asuinalueelle metsän loppuessa. Nuoret sudet ovat uteliaita ja leikkisiä, ja saattavatkin yrittää jäädä leikkisille pihan koiran kanssa kun eivät vielä ymmärrä millainen uhka ihminen voi niille olla. Ne samaistavat koirat lajikumppaneihinsa, ja esimerkiksi helpolle ruoalle tuoksuvat einekset roskapöntöissä voivat houkutella nuoria susia enemmän kuin sitten vaikka leikeissään metelöivät lapset.
Unohdamme myös yltäkylläisyydessämme
ihmisinä olevamme lisäksi usein itse vastuussa yksittäisten
susien hyökkäyksistä. Muutamme villieläimen takapihalle ja sitten valitamme
kun se yhä asuu päätalossa. Ihmisen levittäytyminen susien luontaisille
elinalueille karkottaa alkuperäiset saaliseläimet ja pakottaa eläimet sopeutumaan muutokseen, mikä lopulta ajaa saalistajat uuden, helpomman saaliin
perässä ihmisten tonteille. Häpeän olla ihminen.
Sudennälkä?
Oikean, metsässä villinä elelevän suden ruokavalioon kuuluvat siis pääasiassa suuret kasvissyöjäeläimet, joita yleensä metsästetään laumassa. Myös pienemmät eläimet, kuten jänikset maistuvat harmaaturkille. Susi on siis lihansyöjä, mutta sille kelpaavat myös linnunmunat ja hyönteisetkin. Sudet, kuten koiratkin, syövät ennakkoluulottomasti myös muita metsän antimia, kuten marjoja ja sieniä. Kansanperinne kertoo harmaaturkin lisäksi olevan perso ruisleivälle, maitotuotteille ja hunajalle, vaikka nykyisin yhdistämmekin hunajan lähinnä karhuun.
Sudenpäivän pitopöytään sopivat liharuoat, etenkin isot riistaeläimet, kuten hirvi, poro ja peura, sekä ruisleipä, erilaiset kiinteät juustot ja hapankerma. Mausta jälkiruoat hunajalla ja punaisilla pakastemarjoilla. Mainittakoon, että Pukinpensaan (Lycium) marjat tunnetaan myös susimarjoina, joten sopivat hyvin päivän teemaan. Susimarjojen kauppanimi nykyisin on Goji-marja :)
Koristele pöytä tai alttari kuivatuilla yrteillä ja kasveilla, kivillä ja eläinten osilla.
Sudenpäivälle sopivia yrttejä ja kasveja ovat Aloe Vera, Leppä, Lupiini, Koiranputki, Ukonhattu, Koiruoho, Karpalo, Luumu, Ruis ja Sudenmarja. Muistathan, että edellämainituista Lupiini, Ukonhattu ja Sudenmarja ovat myrkyllisiä. Etenkin sudenmarjan myrkyllisyyttä liioitellaan usein, sillä pelkkä kasvin käsittely aiheuttaa äärimmäisen harvoin allergisia oireita, ja terveen aikuisen pitäisi oireita saadakseen syödä (henkilön koosta tietenkin riippuen) ainakin kourallinen tai pari marjoja.
Suitsukkeina voi kokeilla Santelia, Katajaa tai Oopiumia.
Suden kivet ovat hiomattomia luonnonkiviä, kuten lumikvartsi, vuolukivi tai musta obsidiaani. Myös hopea, lyijy ja ruosteinen rauta yhdistetään suteen. Kynttilöihin sopivat Alisen viileät sävyt, kokeile punaisia kynttilöitä vain jos syöt lihaa.
(Kesää talven keskelle; Sudenmarja, Paris quadrifolia)
"Juhani: Siinähän ovat terveiset, joita pyydämme sinun saattamaan koreasti esiin
sekä lukkarille että rovastille. Ja jos kaiken tämän teet, niin saatpa
sitten noitua minun itseni vaikka sudeksi, niinkuin uhkasit.
Eero: Sudeksi niin ahneeksi että hän kerralla nielee kitaansa koko rajamäen rykmentin.
Juhani: Niin! Ja vielä sarvi-säkin kaupan päälle.
Eero: Vielä pikipussin paakkelssina."
-Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä/Kolmas luku-
Uskomuksia:
-Susi unessa symboloi itsenäistä ajattelua, vahvuuksia ja uskollisuutta. Mikäli susi ajaa sinua takaa, varoittaa se petoksesta. Jos susi ulvoo unessasi, enteilee se lähestyvää vaaraa. Jos susi on unessa ystäväsi, voitat vastoinkäymiset. Susiemo kehottaa muistamaan äitiä.
-Kello aamukolmea kutsutaan "Suden hetkeksi", sillä silloin suden uskottiin lähtevän saalistamaan.
-Susi on demonimainen, verenhimoinen peto joka tappaa pelkän huvin vuoksi.
-Monia oudoksuttava, vaaleanpunainen limasieni; Sudenmaito (Lycogala epidendrum), on saanut nimensä sudesta. Uskottiin, että susiemon maidossa oli verta jotta pennut pääsisivät heti verenmakuun ja niistä tulisi julmia tappajia.
Puuhia Sudenpäivälle:
-Leivo kakkusia, vaikka sudenmuotoisia, makeuta hunajalla.
-Kokeile raakaa liharuokaa, kuten tartar-pihviä, carpacciota, sashimia tai kibbehiä.
-Kokoa juustotarjotin seurueelle.
-Valmista jotain perinteistä liharuokaa.
-Syö/kää ruoka sormin.
-Tehkää jotain yhdessä perheen kesken. Käykää esim. ravintolassa, kirjastossa tai museossa.
-Rakastele lattialla pörröisen huovan tai eläimen taljan päällä.
-Käytä jotain punaista asustetta tai vaatetta
-Käy iltakävelyllä, nauti luonnosta.
-Ulvo kuuta.
-Lue suden syntyloitsu.
-Mikäli toimit ryhmässä tai piirissä, lahjoittakaa toisillenne kynttilät.
-Hemmottele lihaasyövää lemmikkiäsi makupaloilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti