maanantai 13. huhtikuuta 2015

Japanilaista Vegaaniruokaa

Tämä ei ole oma reseptinsä, vaan ainoastaan pieni, opas japanilaisista, ja japanilaistyylisistä ruoista, jonka avulla monet japanilaiset lihaa tai muita eläintuotteita sisältävät reseptit on pienellä vaivalla helppo muuttaa täysin vegaanisiksi.

Japanilainen keittiö on lähtöjään Buddhalainen, ja siksi hyvin vegepainotteinen. Buddhalaisuus opettaa ihmisille myötätuntoa eläimiä kohtaan, minkä vuoksi niitä ei myöskään käytetä ravinnoksi. Mainittakoon tosin, että Buddha ei kuitenkaan kieltänyt seuraajiltaan lihan syöntiä, vaan neuvoi heitä syömään lihaa ainoastaan, jos sitä ei oltu tapettu ruoan vuoksi. Yksi keskeisiä Buddhalaisuuden käsityksiä nimittäin on, että ihminen voi syntyä uudelleen eläimen kehoon, eikä eläviä olentoja siksi haluta satuttaa.

Nou hätä, tämä ei kuitenkaan ole uskonnollinen postaus :)

Asiaan siis: Blogini japanilaiset ja japanilaistyyliset perusreseptini ovat pitkälti vegaanisia, mutta kala tai kananmuna kummittelee edelleen parissa reseptissä. Korjaan asian kunhan olen kameravalmiudessa seuraavan kerran k.o. ruokia kokatessani, mutta siihen asti näitä japanilaisia reseptejäni voi siis muokata helposti itselle sopivaksi vaikka seuraavasti:

Lihan tai Kalan korvaaminen:

-Mikäli kumpikaan esiintyy lisukkeena tai esim. sushintäytevaihtoehdoissa, ne voi tietenkin skipata ja valita itselle sopivampia täytteitä tai lisukkeita.
-Jos liha tai kala on näkyvä osa pääruokaa, korvaa ne vastaavalla määrällä esikeitettyä seitania, tai liotetuilla, esikeitetyillä soija/tofupaloilla-, pihveillä-, tai suikaleilla, mikä muoto vaan vastaa k.o. ruokaan käytettävää. Mainittakoon, että vaaleat soijapalat ovat vähän miedompia ja "kanamaisempia", kuin vähän "puumaisemmat", tummat soijapalat. Mikäli haluat ruokaan tummempia sattumia, värjää seitan tai soijapalat paistovaiheessa tummalla soijakastikkeella.
-Monista aasialaisiin elintarvikkeisiin erikoistuneista myymälöistä voi lisäksi löytää valmiiksi tölkitettyä (herkullista) seitania (suosittelen sitä maustamatonta), yleensä öljyyn säilöttynä. Kaada seitan lävikköön, ja huuhtele kylmällä vedellä. Mikäli seitan tuntuu kovin öljyiseltä, kiehauta se pikaisesti kattilassa, siivilöi, ja huuhtele kylmällä vedellä.
-Kokeile lihan sijaan myös friteerattua tofua.
-Jos olet korvaamassa ruoasta tofulla, tms, kalaa, voi esim. runsasliemisen ruoan joukkoon lisätä vähän kuivattua, ja kuivemman ruoan joukkoon valmiiksi liotettua wakamelevää sen seuraksi, jolloin ruoka saa herkullista, merellistä makua. Wakamen liotusvedellä voi k.o. resepteissä korvata/jatkaa ihan tavan veden, ja saat lisää makua :)
-Jos haluat kevyemmän annoksen, korvaa liha maun mukaisilla sienillä, kuten siitakkeilla, herkkusienillä, talvijuurekkailla (enoki), osterivinokkailla, tai tupaskynsikkäillä (shimeji).

Kananmunan korvaaminen:
-Keittoihin raakana lisätyn kananmunan voi hyvin jättää halutessaan pois.
-Paloitellun/viipaloidun/murustellun keitetyn kananmunan keitoissa tai kastikkeissa voi korvata viipaloidulla tai murustellulla tofulla.
-Susheissa ja salaateissa munakastäytteen voi jättää pois, tai kokeilla sen sijaan muita täytteitä, kuten sieniä, tuorekurkkua tai pikkelsiä. Kananmunan korvaamisesta sushissa on juttua tuossa seuraavassa pätkässä:

Kaikki sushit:
-Unohda ne kalat ja lihat. Sushi ei automaattisesti tarkoita raakaa kalaa, vaan "Riisiin säilöttyä" Sushin pääaines on siis riisi, ja sitten vasta täytteet.
-Valitse kalan tai munakkaan sijaan kasvistäytteitä, kuten tuoreita vihanneksia, tuoreita-, tai esikäsiteltyjä sieniä, raasteita, etikoituja säilykkeitä tai, neojapanilaiseen tapaan, (vegaanisia) einessalaatteja.

Tutustu vain rohkeasti eri sushilaatuihin :)

*Tai sitten vain jätät ne kalat sun muut pois. Esim. reseptissä Zaru Soba, mahdollisesti ehdotetun kalan tai kananmunan voi korvata tai jättää kokonaan pois ilman että tarvitsee korvata millään. Sen kun vain käytät enemmän kasviksia. Yritän muistaa mainita myös. k.o. reseptin lopussa erilaisista reseptinmodausmahdollisuuksista. Ruoanlaiton iloa kaikille kotikokeille :)

Ei kommentteja: