perjantai 29. lokakuuta 2010

Kirjainlaudat, Ouija ja Spiritismi

Kirjain-, Aakkos-, eli Ouijalaudat lienevät jokaiselle tuttuja, ainakin elokuvista ja kirjoista. Ajattelin kertoa täällä aiheesta jotain, sillä minulta on joskus aikaisemmin asiasta kyselty, ja toivon vain että osaan kertoa tästä tarpeeksi kattavasti ettei sitten kenellekään tule mieleen kokeilla tätä hupijuttuna, sillä niin ei nimenomaan pitäisi koskaan tehdä.

Suomessa Aakkoslaudat olivat pinnalla ja "in" vielä 80-luvulla, etenkin nuorison keskuudessa, surullisenkuuluisan "Spiritismi-pelin" vuoksi. Spiritismi tuntuu edelleenkin nostavan suosiotaan aina kymmenisen vuoden välein, ja mainittakoon nyt ihan alkajaisiksi, että "spiritismi" on terminä tässä virheellinen, ja pelin nimi on pelivälineen (tässä tapauksessa pelilaudan,) mukaisesti korrektisti vain Ouija. Nimi tulee Ranskan ja Saksan kielen "Kyllä" sanoista, ja äännetään muodossa wiija.
Pelien nimet ovat kuitenkin ymmärrettävästi sekoittuneet keskenään aikojen saatossa, onhan Spiritismi "ennustusmuotona" Ouijan tavoin sukua nekromantialle, eli kuolleista ennustamiselle/kuolleilta kysymiselle. Onhan se aakkoslautojenkin perimmäinen tarkoitus.

*Ennustamisella tarkoitan tässä siis salattujen, ja rajantakaisten asioiden tulkitsemista ja tarkastelua, enkä sitä mielikuvien ja toiveiden suoraa uutisvirtaa siitä mitä sinulle tulee kirjaimellisesti tapahtumaan jokaisella kellonlyömällä ennustushetkestä eteenpäin.

Ouija Pähkinänkuoressa

Historiallisesti tarkastellen nykyisten kirjainlautojen esi-isät ovat peräisin kiinasta, n. vuodelta 1100 eaa. Spiritistiset istunnot itsessään olivat suosionsa huipulla 1800-1900-lukujen taitteessa. Tällaisissa istunnoissa pääesiintyjä, eli meedio, kanavoi henkiä ja keskusteli vainajan omaisten kanssa hengen välikappaleena. Istuntoihin osallistujat joutuivat usein maksamaan päästäkseen mukaan "aitoon" kummituskokemukseen. Sisäänpääsymaksu oli tietysti sitä suurempi, mitä kuuluisampi meedio istuntoa johti. Nämä wanhan ajan viihdyttävät istunnot olivat kuitenkin pelkkää etukäteen suunniteltua humpuukia, ja suunniteltu lähinnä vain keventämään osallistujien lompakoita. Tällaisissa istunnoissa "meedioilla" nimittäin oli usein omat, ennalta valkatut salatut avustajat, jotka piileskelivät istuntotilan pimeimmissä nurkissa, pöytien alla tai verhojen takana, ja tarvittaessa maustoivat showta henkimaailman äänillä ja viesteillä meedion pitäessä vakuuttavasti yllä jännittävää tunnelmaa kanavoidessaan kuviteltuja henkiä. Istunnoilla oli paitsi show-arvoa, joskin ne tarjosivat myös arveluttavaa lohtua läheisensä menettäneille; sopivalla summalla jokainen toivottu, edesmennyt sukulainen lähetti varmasti terveisensä tuonpuoleisesta..

Itse laudat tulivat mukaan peliin vasta myöhemmin, ja nykyään kirjainlaudat yhdistetään kuin automaattisesti, spiritistisiin istuntoihin. Ouija-laudat tunnetaankin myös spiritismi- tai haamu/henkilautoina (eng. Spirit-board); Kirjainlaudoissa on kaksi osaa: Aakkoslauta ja osoitin. Lautoja on eri mallisia, yleisimmin suorakaiteen muotoisia, mutta esimerkiksi pyöreitä ja kulmikkaita löytyy. Laudan voi myös tehdä itse. Kuten aikoinaan, kirjainlautoja tänäänkin käytetään yhteydenottoon kuolleisiin ja kommunikointiin vainajien ja erilaisten eteeristen olentojen kanssa.

Yksinkertaisuudessaan laudalla pyritään vain saamaan yhteys tuttuihin henkiolentoihin, edesmenneisiin sukulaisiin ja ystäviin, tai kenties löytämään vastauksia vielä piilossa oleviin asioihin ja kysymyksiin. Ehkä luonasi kummittelee tuntematon taho, tai ehkä toivot vastauksia menneisyydestä, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta? Asiallisesti, toimivan ryhmän kanssa käytettynä aakkoslaudasta voi saada avun yhteen jos toiseenkin arkipäivän pulmaan.
Parhaimmillaan Ouija voi auttaa käyttäjäänsä pääsemään tietynlaiseen ymmärrykseen rajatiloista, opettaa kuuntelemaan omaa alitajuntaa, ja jopa lujittamaan ihmisten välisiä suhteita, joissa luottamus on usein avainsana. Usein se myös auttaa edesmennyttä kertomaan viimeisen sanomansa elossa olevalle läheiselleen tässä maailmassa ennen siirtymistään eteenpäin.

Ouija ja Paholainen

Ouijan tarkoituksena ei siis ole pelottelu tai jännityksenhaku, vaikka onkin ymmärtämättömien ihmisten, ja etenkin nuorison, keskuudessa suosittua juuri siitä syystä. Jokainen on varmasti kuullut sen pakollisen urbaanilegendan siitä kumminveljenkoiranpuruluunkaimasta, joka pelasi spiritismiä, näki haamun tai hirviön istunnon aikana, ja tappoi itsensä, vietti loppuikänsä mielisairaalassa, tai hurahti kristinuskoon palastautuakseen paholaisen padalta. Kyse on klassisesta opetustarinasta, jolla halutaan pelotella ihmiset pois arveluttavassa maineessa olevan asian ääreltä. Ikävä kyllä, moisilla kauhukertomuksilla tuntuu usein olevan peloteltavien mieliin juuri päinvastainen vaikutus.

Spiritismistä Ouijaa onkin yleisesti, vaikkakin virheellisesti, pidetty "Paholaisen"-pelinä, ja itse Vanhan Vihtahousun uskottiin liikuttelevan osoitinta. Pieleen mennyt peli sitten poikii hiuksianostattavia tarinoita siitä mitä pelaajille tapahtuu kun hiisi vie, pöö..
On hyvä pitää mielessä, ettei henkimaailma itsessään ole mitenkään "paha" tai "saatanallinen", sen kummemmin kuin meidän elävienkään vastaava. Eli joo, kyllähän molemmista maailmoista löytyy hyviä ja pahoja puolia, mutta esim. meille eläessä rakkaat, hyvät ihmiset eivät muutu kuoltuaan sadistisiksi demoneiksi tai muiksi pahoiksi hengiksi, eikä jokainen kohtaamanne kummitus halua syödä sielujamme tai syöstä meitä ikuiseen kadotukseen.

Muista kuitenkin, että samoin kuin on olemassa hyviä ja pahoja ihmisiä, on tietenkin myös hyviä ja pahoja henkiolentoja. Kuitenkin, koska "pelottava" pelikokemus kiehtoo monen mieltä, moni harmillisen usein unohtaa, että, koska laudan tarkoitus on toimia kanavana/porttina henkimaailmaan, on aina mahdollista, että etenkin tottumattomampi pelaaja tulee houkutelleeksi paikalle jonkin pahantahtoisen hengen, jonka sitten joukolla kuvitellaan olevan joku Saatana.
Useimmiten Piruiksi sun muiksi itseään tituleeraavat olennot ovat vain pahojen, kieroutuneiden edesmenneiden veemäisiä, ilkeitä henkiä jotka haluavat uhkailla, pelotella, ja jopa satuttaa ihmisiä vielä kuoltuaankin. Oikean, pahantahtoisen henkiolennon kohtaaminen pelissä onkin todennäköisempää, kuin törmääminen mihinkään aktuaaliin demoniin. Ja sen pahankin hengen kohtaaminen on sekin harvinaista, ja useimmat "pahahenki-kokemukset" ovat vain mielikuvituksen, joukkohypnoosin ja hysterian aiheuttamaa kuvitelmaa.
Lue kuitenkin eteenpäin:

Tee-Se-Itse Aakkoslauta

-Laudan valmistus kotioloissa on helppoa: Kotikuroisiin pelilautoihin kuulee usein suositeltavan pergamenttia tai leivinpaperia, mutta ihan perus-kirjoituspaperikin sopii, sille on lisäksi helpompi kirjoittaa.. Suosittelisin myös jäykempiä materiaaleja, kuten kartonkia tai pahvia, sillä ohut paperi voi kupruilla ja etenkin rullasta otettua leivinpaperia on todella hankala saada pysymään suorassa. Jos pelkäät paperin kupruilevan, kannattaa se kiinnittää vaikka jäykempään pahvilevyyn esim. kontaktimuovin avulla. Paperin voi myös liimata pahville, mutta kuivata se hyvin, ja tasaisen painon alla, sillä liimassa on aina tarpeeksi kosteutta, joka voi vääntää tasaisenkin pahvialustan kuperaksi. Paperilaudan voi liimata myös puulevylle, tai vain ujuttaa sen kirjoitusalustan läpinäkyvään muovitaskuun. Muista, että materiaalia tärkeämpää on, että pelialustan merkinnät näkyvät selkeästi kaikille pelaajille, ja että kirjainlaudan pinta on sileä ja tasainen, sillä osoittimen pitää pystyä liikkumaan sillä esteettä.

-Kirjoita laudalle aakkoset A-Ö, numerot 1-0, selkeät "Kyllä" ja "Ei" sekä "Näkemiin". Kirjoita ne selkeisiin riveihin, tai sikinsokin. Kumpi vaan tuntuu sopivammalta. Esim. Joissain valmiissa laudoissa henkiolennon poistumista indikoivan "Näkemiin" (eng. Goodbye, ransk. Au revoir/Adieu) -sanan rinnalla on myös sana "Hello" (ransk. Bonjour), eli "Hei/ Tervehdys", jonka tarkoituksena on indikoida hengen saapumista. Sen lisääminen omaan lautaan ei kuitenkaan ole välttämätöntä, koska "Kyllä" vaihtoehto usein kattaa sen (Kuten esim. kysymyksessä "Onko täällä läsnäolijoita rajan takaa?"). Monissa ulkomaisissa, esim. ranskankielisissä, laudoissa erilliset "Hello" ja "Näkemiin" onkin usein korvattu molempia toivotuksia vastaavilla sanoilla, kuten ranskankielen "Salut", tai "Adieu".

*Lautaan kuulee usein neuvottavan piirtämään pentagrammi, mutta se ei ole pelin onnistumisen kannalta mitenkään ehdotonta eikä välttämätöntä. Jos kuitenkin oletat että se auttaa sinua keskittymään henkiin paremmin, en näe sen piirtämiselle estettä. Kunhan ei ala teinejä liikaa pelottamaan kun on niin Saaaatanallisia symboleja pelissä että... hui, ihan sydämestä ottaa ;D

-Laudan osoitin on yleensä pyöreähkö tai nuolen muotoinen, pieni ja kevyt esine. Se on usein keskiöstään ontto tai läpinäkyvä, mutta se voi olla myös umpinainen nuoliosoitin tai muu sopiva esine. Nuoliosoittimen kirjain/viesti tulkitaan sen mukaan, mitä kirjainta osoittimen kärki laudalla osoittaa, ja keskiöstään onttojen osoitinten kirjain/viesti tulkitaan siitä keskiöön jäävästä reiästä. Kotioloissa osoittimena voi käyttää esim. pahvista leikattua kuviota (esim. askartelukaupoista löytyy kaikenlaisia somistekuvioita, joissa on kätevästi reikä keskellä), litteää lasinpalaa, optista linssiä, riipuskorua tai sormusta (perinteisesti vihkisormusta), tyhjää snapsilasia, pientä purkin- tai tölkinkantta, tuikkukynttilän suojuskuppia, tai jotakin toivotulle hengelle tämän eläessä kuulunutta esinettä, jne. Vaihtoehtoja on monia. Tärkeintä on, että osoitin liikkuu/liukuu esteettä pelilaudan pinnalla, ja peittää/osoittaa yhden tulkintavaihtoehdon kerrallaan.

*Loppupeleissä ei ole juuri väliä, ostatko kalliin design-laudan nettipuodista vai käytätkö itsetehtyä pahvia, sillä laudan, kuten muidenkin ennustusvälineiden kanssa, on pääasia että se tuntuu omalta, sitä on luontevan tuntuista käyttää, ja että pystyt tulkitsemaan laudan merkkejä selkeästi ja esteettä. Tuohon viimeiseen kohtaan liittyen, kaikki erikoisfonteilla printatut valmislaudat voivat kuitenkin käytännössä aiheuttaa tulkintaongelmia mikäli et ole tottunut k.o. fonttiin, sai komea kirjasin sitten lautasi näyttämään "kuinka päheeltä" hyvänsä.

Huomioitavaa

-Jos aiotte järjestää istunnon, kaikkien paikallaolijoiden olisi paras osallistua peliin, koska Ouija ei ole yleisölaji. Olan yli kurkkivat sivusta seuraajat, vieressä Tekkeniä luukuttava kämppis, tai alituiseen kännykkäänsä räpläävä kaveri aiheuttavat häiriöitä paitsi pelaajien keskittymisessä, myös yleisessä atmosfäärissä.
Mikäli naapurissa siis raikuvat vaikka kotibileet, perheriita tai kisakatsomo, kannattaa istuntoa suosiolla siirtää rauhallisempaan päivään tai paikkaan.

-Aakkoslautojen käyttämiseen ei oikeastaan ole olemassa mitään "parasta" aikaa, mutta yleensä iltaa/yötä, tms. muuta hämärän/pimeän aikaa pidetään yleisesti parhaana, sillä hämyisä ympäristö on henkiolennoista yleensä miellyttävämpi ja muutenkin rauhallisempi kuin hälyisä ja aktiivinen päiväsaika ja auringonvalo. Etenkin klo: 22.00-03.00 välisenä aikana henkien sanotaan olevan aktiivisimmillaan.
Myös tietyt vuodenajat voivat olla toimivampia henkien kanssa kommunikointiin, kuten Syksy ja Talvi, etenkin Jakoajan ensimmäisestä päivästä (28.10) alkava pimeän jakso, joka on voimakkaimmillaan Talvipäivänä ja päättyy Talvennapaan; Tammikuun keskimmäisellä viikolla. Lisäksi tulevia ja salattuja asioita on Suomalaisittain tulkittu pääasiassa suurimpina juhlapäivinä, kuten Tasaus-, ja Seisauspäivinä.

-Sulkekaa verhot, oli ulkona sitten valoisaa tai pimeää, sillä etenkin kaupungissa myös öisin voi ulkoa tulla häiritseviä valoja jotka rikkovat pelirauhan. Sammuttakaa valot, ja sytyttäkää kynttilä/t. Kynttilän valo on lämpöistä ja pehmeää, ja miellyttää henkiolentoja enemmän kuin kylmä sähkövalo. Älä kuitenkaan muuta asuntoasi tulimereksi; Yksi, kaksi, tai kolme kynttilää pöydällä on sopiva määrä, ja pääasia on, että voitte selkeästi nähdä pelilaudan ja sen mahdolliset viestit. Ensikertalaisille suosittelen tukevia pöytäkynttilöitä tai tuikkuja lyhtykupeissa, jotka eivät heti kaadu nurin jos joku vaikka pelästyy ja täräyttää polvensa pöytään. Älä myöskään käytä tuoksukynttilöitä (lue eteenpäin).

-Jos ulkona on meluisaa, sulkekaa ikkunat, samoin kuin kaikki muutkin mahdolliset häiriötekijät, kuten televisio, radio, kännykät, yms.
Peilit, sun muut voimakkaasti heijastavat pinnat ympäriltänne kannattaa myös pelirauhan nimissä peittää. Peilien peittäminen nimittäin ennaltaehkäisee tehokkaasti erinäisiä väärinkäsityksiä; Kun kynttilän liekki ja omat liikkeenne heijastuvat k.o. pinnoista, voi kynttilän valossa silmäkulmassa nähty vilahdus olla virheellisesti tulkittavissa henkiolennon (tai sen kuvitellun pirun) läsnäoloksi.

-Edellä mainitusta syystä vaihda myös liehuvahihaiset paidat ja suuret, helposti kilisevät korut käytännöllisempiin asusteisiin ennen pelin aloittamista. Suuret riippuhihat voivat paitsi tarttua laudankulmaan ja tempaista sen pöydältä, myös ottaa tulta kynttilästä, ja mitäs sitten? Syytätte tietysti jotain piruparkaa jos paita palaa..
Erilaisten asusteiden jatkuva korvissa kaikuva kilinä ja helinä on myös omiaan rikkomaan keskittymistä, puhumattakaan, että kilisevillä koruilla ja kelloilla on karkotettu kummituksia jo iät ja ajat..

-Vastoin yleistä uskomusta, uskontoosi, tai yleensä uskontoihin, liittyviä esineitä ei tarvitse poistaa pelitilasta, mutta esim. kaikki henkiolennoilta suojaavat ja kummituksia karkottavat amuletit sun muut voivat vaikeuttaa yhteydenottoa.
Erilaiset kristalliesineet puolestaan auttavat ohjaamaan henkiä pääsemään läpi rajatiloista. Mikäli istunto on ensimmäisenne, voitte asettaa laudan viereen tai lähettyville esim. kristallikiteen tai -pallon helpottamaan henkien kanavointia.
Jos haluatte yhteyden johonkin tiettyyn henkeen, voitte asettaa laudan viereen myös jotakin hänelle kuulunutta, henkilökohtaista omaisuutta, kuten korun, vaatekappaleen, kuulolaitteen tai hiuskiehkuran. Toivotulle hengelle kuulunut esine voi siis hyvin olla myös uskonnollinen, kuten esim. rippiristi tai vihkiraamattu, kunhan se oli edesmenneelle rakas. Myös valokuva kyseisestä henkilöstä sopii hänen henkensä kanavointiin.

-Mainittakoon vielä, että edesmenneitä eläimiä, olivat ne kuinka rakkaita hyvänsä, on yleensä turha tavoitella laudan avulla. Ensiksikin siksi, että eläinkehoissa asuneet sielut siirtyvät yleensä nopeammin eteenpäin kuin ihmiset, ja toisekseen, eläin ei kommunikoi ihmisten tavoin kuoltuaankaan. Se ei opi kuoltuaan puhumaan tai liikuttelemaan osoitinta. On toki mahdollista, että eläinhenki, kuten äskettäin kuollut lemmikki voi piipahtaa istunnossa, mutta tämä on harvinaista, ja lemmikkiä pitää yleensä osata erikseen kutsua/pyytää paikalle. Eläimiin palatakseni, lue kuitenkin eteenpäin.

*Eräs wanha, aakkoslautoihin liittyvä uskomus on, ettei sitä koskaan pitäisi käyttää omassa asunnossa/talossa. Totta on, että jos saatte yhteyden ei-toivottuihin henkiin, niitä voi olla hankalampa häätää omista nurkista, minkä vuoksi paitsi pelin asiallinen lopettaminen, myös asunnon puhdistus pelin jälkeen on paikallaan, varsinkin jos olette törmänneet pahantahtoisiin tai muuten ei-toivottuihin henkiin,(lue loppuun). Toisaalta, mikäli yritätte vaikka ottaa selvää kotonasi mahdollisesti olevista hengistä, voi se olla vaikeaa jos ette pelaa k.o. asunnossa. Mikäli aakkoslauta omassa kodossa huolestuttaa, voi joku kodin ulkopuolinen ystävä "johtaa" istuntoa (tuoda laudan, kutsua henkiä, jne.) kotonasi, kunhan hän vaan tietää miten homma toimii.

Laudan Käyttäminen ja Henkien Kanssa Kommunikointi

-Käytä lautaa aluksi toisen ihmisen kanssa. Sellaisen henkilön, johon katsot voivasi luottaa. Pidä mielesi avoinna, ja suhtaudu lautaan yhtä vakavasti kuin muihinkin ennustusvälineisiin; Laudan on tunnuttava omalta, siihen on maltettava tutustua, ja kärsivällisyys on todellakin hyve. Tuloksia heti-ja-nyt odottavat, kärsimättömät, keskittymiskyvyttömät, ad/hd- tapaukset ja ihmiset, joiden energia ryöppyää joka suuntaan, eivät yleensä saa lautaa toimimaan. Samoin lautaherkkyyteen vaikuttavat erilaiset päihteet, jännitys, väsymys, ja esim. juuri koetut huonot/odottamattomat uutiset.
Muutaman onnistuneen istunnon jälkeen voit yrittää käyttää lautaa tarvittaessa myös yksiksesi.

-Pelilauta asetetaan pöydälle tai lattialle pelaajien keskelle tai heidän polvilleen. On erittäin tärkeää osata keskittyä. Rentoutukaa, hengittäkää syvään ja rauhallisesti, ja ajatelkaa mukavia asioita. Ei ole mitään kiirettä, eli älkää hätäilkö. Kun tunnette kaikki olevanne valmiita ja vastaanottavia, koskettakaa kaikki kevyesti osoitinta yhdellä kädellä; Joko vasemman-, tai, kirjoituskätenne sormilla. Käyttäkää osoittimen koskettamiseen pelkkiä etusormia, tai etu- ja keskisormea. Voitte myös koskettaa osoitinta molemmilla käsillä jos se tuntuu teistä luontevimmalta.
Kaikkien pelaajien ei siis tarvitse koskettaa osoitinta samalla kädellä, mutta energiavirran tasapainoa ajatellen osoittimella olisi kuitenkin hyvä pitää sama määrä sormia kultakin pelaajalta.

-Jos haluatte yhteyden johonkin tiettyyn henkeen, keskittykää ajattelemalla häntä (tämän takia se valokuva on kätevä). Puhutelkaa häntä nimeltä, ja pyytäkää henkeä liittymään seuraanne. Yrititte sitten tavoittaa sukulaisia, ystäviä, tai vaikka julkkiksia, teidänkin kannattaa esitellä itsenne; olkaa ystäviä ystäville.
Jos ette tiedä tavoittelemanne hengen oikeaa nimeä tai ette ole siitä varma (joskus wanhojen sukulaisten kohdalla voi käydä niin), käyttäkää vain etu- tai sukunimeä, tai kuvailkaa ääneen k.o. henkilöä, minkä ikäinen ja näköinen hän oli, kenelle hän on sukua, kenen kanssa hän oli naimisissa, mitä hän ehkä teki työkseen, tai milloin (päivämäärä) hän kuoli (kuolintavan mainitseminen vaikuttaa moukkamaiselta ja voi loukata, tai pelottaa henkeä).

-Kynttilän äkillisesti lepattava liekki kielii yleensä henkiolennon saapumisesta (samoin auki jääneestä ikkunasta tai jännityksestä henkeään haukkovasta pelaajasta). Myös pitkälle ylöspäin kurottavan, kohtisuoran, (ja sinertävän) liekin kerrotaan paljastavan hengen paikallaolon. Sanotaan myös, että kynttilän sammuminen tai yllättävä kaatuminen itsestään kertoo pahantahtoisesta hengestä.
Hengen läsnäolo, olennon omasta energiasta riippuen, voi tuntua myös fyysisinä aistimuksina, kuten kevyenä, puhalluksen kaltaisena tuulena, kihelmöintinä, tai kosketuksen kaltaisina tuntemuksina iholla, sekä erilaisina tuoksuina tai lämpötilan vaihteluina. Toiset ovat herkempiä näille aistimuksille kuin muut. Muista toki, että myös ylenpalttisen jännityksen aiheuttama "kananliha" voi saada ihon kihelmöimään.

-Kannattaa tietenkin aina aloittaa kysymällä, onko teihin yhteyttä ottava henki hyväntahtoinen vai ei, etenkin, jos on kyse ennestään tuntemattomasta hengestä.
Kysykää, onko henki kotoisin valosta vai pimeydestä? Suopean hengen ollessa kysymyksessä on mahdollista myös tiedustella hänen nimeään. Yleensä hyväntahtoisilla olennoilla ei ole salattavaa, ja he ilmoittavat nimensä sitä kysyttäessä. Mikäli henki ilmoittaa nimensä, voitte käyttää tuota nimeä keskustellaksenne hengen kanssa. Pahantahtoiset tai vältettävät henget eivät yleensä suostu ilmoittamaan nimeään tai kuittaavat kysymyksen ympäripyöreästi termeillä "Joku", "Minä", "Hän", jne, tai selvästi tekaistuilla nimillä, kuten vaikka sitten "Piru", "Herra", "666", "Rjglpjofdtriuyf" tai esim. eläinten tai tavaroiden nimillä. Epäilylle on sijaa myös jos selkeästi vierasmaalaista nimeä käyttävä henki keskustelee kanssanne teidän äidinkielellänne omansa sijaan. Tällaisten huijarihenkien kanssa ei pitäisi edes yrittää keskustella, ja teidän pitäisi pyytää (tai käskeä) heitä poistumaan.

-Ole kohtelias. Saapunutta, toivottua henkeä voi, ja on kohteliastakin, tervehtiä, ja hengen läsnäoloa saa kysyä, olinpaikkaa ei. Vai voitko väittää ettei sinua pelottaisi jos henki kertoisi olevansa takanasi? Tämä voisi rikkoa keskittymisen. Kutsutuilla hengillä kun on taipumus viihtyä ihmisen auran/energiakentän lähituntumassa. Samasta syystä henkeä ei myöskään kannata pyytää näyttäytymään (mitä luulet että käy keskittymiselle kun, sanotaanko, silvottu tai paiseruttoon menehtynyt edesmennyt näyttäytyy?)
Tutustuaksesi henkeen voit myös kysellä häneltä tavallisia, jokapäiväisiä asioita, kuten kuinka vanha hän on/oli, missä hän asui, oliko hän naimisissa, tai oliko hänellä lemmikkejä. Ole ystävällinen, ja yritä rohkaista henkiolentoa juttusille (lue kuitenkin eteenpäin).

-Omasta, tai sen puoleen kenenkään osanottajan kuolemasta ei tulisi esittää kysymyksiä. Ne ovat asioita joita ihmisten ei tulisi tietää, puhumattakaan, että tieto omasta kuolemasta voisi myös häiritä keskittymistä. Peruspulliaisten henget eivät muutenkaan välttämättä omaa sen tason tietoa, ja kuolemasta tietävät yleensä eniten juuri ne vältettävät "pahat henget" (lue eteenpäin).
Älä myöskään jankkaa samaa kysymystä uudelleen eri muodoissa saadaksesi haluamasi vastauksen. Itsestäänselvyyksiä, kuten "Nouseeko aurinko aamulla?" tai "Olenko mies/nainen?" ei edes testimielessä kannata kysyä, koska se on loukkaavaa. Vältä myös kysymyksiä joihin et välttämättä, tarkemmin ajatellen, tarvitse henkimaailman apua, kuten "Tykkääkö se-ja-se minusta?", "Kannattaako minun ostaa se-ja-se uutuuskännykkä?", tai "Saanko juuri hakemani työpaikan?".

-Yhteyden henkeen katkaiset nostamalla sormesi osoittimelta, ja peliä voi jatkaa koskettamalla osoitinta uudelleen. Peli lopetetaan oikeaoppisesti ja kohteliaasti "Näkemiin" kohdan kautta. Voit myös pelin lopuksi sytyttää valot, avata verhot, ja pitää eräänlaisen väliajan jotta kaikki mahdollinen negatiivisuus tilasta pääsee haihtumaan ennen mahdollista uutta yritystä.

*Muistakaa, että kenenkään osallistujan ei kannata lopettaa peliä kesken. Koska aloititte henkien kutsumisen yhdessä, on parasta myös lopettaa peli yhdessä. Esim. "käyn äkkiä vessassa" -tyyliset katkokset kesken kaiken rikkovat keskittymisen ja heikentävät yhteyttä rajan taakse. Jos olette jo saaneet yhteyden henkeen, ja joku lopettaa pelin yhtäkkiä, heikentää se yhteyttä henkeen. Puhumattakaan, jos kaikki eivät yhdessä asiallisesti keskeytä peliä ja hyvästele henkeä, voivat rajat tavallaan jäädä raolleen, mikä voi ajan oloonalkaa aiheuttaa kaikenlaisia häiriöitä ympäröivässä energiassa ja pelitilassa jos vääränlaiset henget yrittävät päästä läpi teidän jättämistänne "aukoista".
Jos joku pelaajista esim. sattuu syystä tai toisesta vaikka pyörtymään kesken istunnon, ei huolta, tajuttomuus katkaisee hänen yhteytensä henkiin ja peliin ikäänkuin automaattisesti, ilman häiriöitä. Muut pelaajat voivat (ja heidän jopa täytyy) tällöin nostaa omatkin sormensa osoittimelta, ja keskittyä auttamaan tajutonta. Voitte lopettaa pelin kun kaikki ovat taas tolpillaan..

-Älä ole ylimielinen, äläkä loukkaannu, vaikka vastaukset vaikuttaisivat puutteellisilta tai vaikeaselkoisilta. Toiset henget ovat meihin paremmin yhteydessä kuin toiset, ja yhteyden vahvuudesta riippuen kommunikointi voi olla vaikeaa. Muista, että henget ovat heijastuksia ihmisistä joita he kerran olivat, joten vastauksiin voi vaikuttaa paljon paitsi vastaajan ikä, myös hänen henkinen kapasiteettinsa (onko hän lapsi vai aikuinen, ujo vai seniili). Jos sukunne erakko haistatti sinulla pitkät ollessaan vielä elossa, kuinka suurella todennäköisyydellä luulet tavoittavasi hänet henkimaailmasta?

*Lisäksi etenkin lähiaikoina kuolleet voivat olla vielä liian hämmentyneitä uudesta olomuodostaan artikuloidakseen selkeästi. Samoin he voivat olla surullisia, vihaisia, tai turhautuneita. Miltä itsestäsi tuntuisi, jos kesken arkisen elämäsi muuttuisit yhtäkkiä eteeriseksi olennoksi, ja sitten huomaisitkin olevasi vieraana spiritistisessä istunnossa tuntemattomien finninaamojen kysellessä sinulta koska he tulevat kuolemaan?
Ole siis kiitollinen jos sinulle ylipäätään vastataan.

-Lopettaessanne muistakaa kiittää henkeä saamistanne tiedoista, ja voitte antaa hänelle luvan poistua. On kohteliasta lopettaa keskustelu hyvän hengen kanssa ystävällisesti, kuin lopettaisit puhelun. Tässä voitte käyttää laudan "Näkemiin" kohtaa; viekää osoitin sen päälle lopettaessanne. Voitte myös samalla sanoa "Näkemiin". Rentoutukaa, hengittäkää syvään sisään ja ulos ja nostakaa sormenne osoittimelta.
Henkiolennolta itseltään ei pelinlopetuslupaa siis tarvitse erikseen kysellä, sillä teidän on tarkoitus hallita henkiä, eikä toisinpäin. Moni tekee tässä virheen, ja peliä pelataan heittäytymällä täysin henkien armoille pelinlopetuslupaa odotellen. Tällöin todennäköisyys saada juttukumppaniksi joku petollinen pahahenki on entistä suurempi.

-Istunnon päätyttyä sytyttäkää valot, sammuttakaa kynttilä/t, avatkaa verhot (ja ikkuna jos kynttilän käry häiritsee), jne. Jatkakaa normaalisti. Vastoin yleistä uskomusta myöskään pelilautaa ja osoitinta, tai mitään muita pelissä käyttämiänne välineitä, kuten kynttilöitä tai isomummun perintökorua ei tarvitse polttaa, rikkoa, tai muuten hävittää istunnon jälkeen, vaan voit käyttää niitä uudelleen tarvittaessa (lue kuitenkin eteenpäin).

-Mikäli aiotte uusia istunnon, toistakaa annetut ohjeet. Mikäli edelliskerralla saitte yhteyden johonkin suopeaan henkeen, kannattaa yhteyttä otettaessa kysyä hänen läsnäoloaan ensin. Onhan hän jo "virittäytynyt taajuudellenne". Ja jos saapunut henki vähänkin epäilyttää teitä, pyytäkää häntä kertomaan nimensä uudelleen. Näin varmistutte ettei kyseessä ole pahantahtoinen teeskentelijä. Kohtaamanne hyvän hengen kautta voitte sitten yrittää tavoittaa myös muita henkiä, ja ehkä se toivottu sukulainen tai ystäväkin sieltä ennen pitkää ilmaantuu. Muistatte vain aina olla varovaisia ja erotella hyvät pahoista.

(Oma Ouija-lauta. Taustapuolelle olen piirtänyt pentagrammin elementteineen.)

Muutama Varoituksen Sana

Mikäli joku siis aikoo järjestää syystä tai toisesta istunnon, älkää olko liian totisia. Ei pidä luovuttaa vaikkei homma toimisikaan ekalla kerralla. Kanavointi ottaa usein oman aikansa, eikä henki ehkä "pääse läpi" ensi yrittämällä. Pidemmän päälle säännöllinen laudan käyttäminen yleensä heikentää elävien ja kuolleiden välistä rajaa pelipaikalla, ja vahvistaa kanavaa henkimaailmaan helpottaen näin yhteydenottoa henkiolentoihin.

Olkaa varovaisia, kaikesta huolimatta, ja pitäkää mielessä että joka kerta, kun avaatte kanavan henkimaailmaan, avaatte kanavan myös kaikille ikäville henkiolennoille, jotka voivat päästä läpi, etenkin, jos käytätte lautaa vain "kokeeksi", nähdäksenne toimiiko se, ja kyselette umpimähkään ties mitä henkiä ottamaan teihin yhteyttä. Puolivakavalla hupipelaamisella lisäätte vain riskiä houkutella paikalle niitä ei-toivottuja henkiolentoja. Se voi olla vaarallistakin, jos ette kykene pitämään hermojanne hallinnassa, tai ette osaa karkoittaa kutsumianne henkiä; Jos henkiolento, hyvä tai paha, onnistuu virittäytymään taajuudellenne kerran, se voi tehdä sen uudelleen ja vahvistaa näin yhteyttään elävien maailmaan (lue eteenpäin).

Mainittakoon vielä, että suopeat ja asialliset henget etsiytyvät usein juttusille myös muiden henkien läsnäollessa, eli parhaimmillaan keskustelunhaluisia kummituksia voi olla paikalla useampia, etenkin jos kanavoitte henkiä summamutikassa. Ikävät, ja pahantahtoiset henget taas yleensä karkottavat muut henkiolennot tiehensä jo pelkällä läsnäolollaan, koska ne haluavat kanavoijien kaiken huomion itselleen ja rohmuavat energiaa. Huolestukaa siis jos kaikki muut paikalla olevat henget yhtäkkiä katoavat jonkin uuden tuttavuuden tieltä..
Myös paikalla olevien lemmikkieläinten äkillinen, pelokas käytös tai panikointi on yleensä varoitusmerkki pahan hengen saapumisesta. Kannattaa siis huolestua, jos esim. kissa pelästyy ja alkaa sähistä tyhjää, tai juoksee karkuun, koira alkaa murista tai haukkua tyhjää, tai häkkieläimet saavat varoittamatta hepulikohtauksen.

Joskus pahantahtoiset henget turhautuvat, jos kieltäydytte puhumasta heidän kanssaan, ja voivat käydä kärsimättöminä jopa agressiivisiksi. Voimakkaat pahat henget suosivat läsnäolonsa ilmaisussa erityisesti ääniä, kuten nyyhkytystä tai itkua, hyräilyä/laulua, epätoivoista valitusta, huutoa, eläinten ääniä, koputuksia tai askeleita, joko voittaakseen pelaajien sympatiat tai pelotellakseen heitä jatkamaan keskustelua (vahvistaakseen yhteyttään elävien maailmaan). Vahvat henget voivat kyetä myös imitoimaan tuulta, tai liikuttamaan/kaatamaan esineitä. Käytännössä moisen hengen kohtaaminen on todella äärimmäisen harvinaista, mutta jo tästäkin syystä pitäkää oma päänne, ja katkaistaa aina yhteys pahantahtoiseen henkeen välittömästi, älkääkä koskaan jääkö neuvottelemaan.

Pelaajien on siis hyvä pitää päänsä kylmänä ja mielensä rauhallisena, tapahtui mitä tahansa. Korostan: Mitä tahansa. Hosuminen, hätäily ja yleinen panikointi ei ole ikinä eikä koskaan hyväksi, ja mahdollisia oikeita henkiäkin on paljon helpompi hallita heti kun pysytte itse kasassa.
Illan emäntä (tai isäntä) voi myös etukäteen järjestää käsille jotain pikku tarjoilua, kuten kylmää mehua ja pikku purtavaa illan lopuksi/väliajalle, jotta vieraat voivat rentoutua ja jakaa tuntemuksiaan mikäli kokemus on ollut hyvin jännittävä.

Mikäli hengen, ja etenkin ei-toivotun hengen, läsnäolo tuntuu vahvana vielä pelin lopettamisen jälkeen, kannattaa suorittaa jonkin kodin puhdistusrituaalin, pirskottaa pyhää-, tai katajavettä, tai polttaa hieman puhdistavaa/karkottavaa suitsuketta (esim. valkosalvia, santeli, palo santo, lohikäärmeenveri, frankinsensi, mirha, tai mänty ja terva ovat hyviä) ajaaksenne turhat energiat pois pelitilasta. Voitte myös tarvittaessa puhdistaa istunnossa käyttämänne esineet ei-toivotuista energioista tai suorittaa perus-maadoituksen pelin jälkeen tasapainottaaksenne omat energianne. Istuntoa ei kannata uusia ennenkuin kaikki osallistujat tuntevat ikävän hengen läsnäolon kokonaan kadonneen. Uusi istunto kannattaisi tällöinkin järjestää toisessa tilassa. Ajan myötä rajat kuitenkin taas vahvistuvat myös kanavointipaikoilla, eivätkä kummitukset enää pääse läpi niin helposti. On siis välillä hyvä pitää taukoa Ouijan käyttämisen kanssa..
Joka tapauksessa, en todellakaan halua pelotella ketään; Todennäköisintä todella on, että ensikertalaisille vilisee nurkissa ennemminkin niitä kuvitelmia kuin mitään oikeita henkiä ;)

Järki Käteen

Vaikka pikku hömpsyt hermojen rauhoittamiseksi houkuttelisivatkin, kannattaa raskaat viinakset sun muut jättää toiseen iltaan, sillä jännittyneenä, pelokkaana, ja vielä päihtyneenä kun Ouijaa ei ole hyvä edes yrittää pelata, koska mielikuvitus tekee yleensä henkiolentoja enemmän tepposia. Myös, ihmiset, jotka ovat taipuvaisia pelkotiloihin, jotka ovat vasta kokeneet jotain traumaattista, ovat päivän uuvuttamia, tai jotka muuten vaan ovat luonnostaan arkoja, kannattaa jättää pelin ulkopuolelle jo sympatiasyistä. Älä myöskään ruinaa, taivuttele, kiristä tai uhkaile ihmisiä peliseuraksesi, koska pelaamisen täytyy olla kaikilta osallistujilta täysin vapaaehtoista.
Skeptiset, ivalliset, epäilyttävät, tai muuten epäluotettavat henkilöt on myös hyvä unohtaa peliryhmästä, koska heillä on valitettavan usein taipumusta paitsi vähätellä Ouijaa ja sen pelaajia, myös huijata pelissä vain omaksi huvikseen; Heistä voi olla lystikästä muiden huomaamatta liikutella osoitinta, matkia henkiääniä, tai muuten vain valehdella tuntemuksiaan henkien oletetusta läsnäolosta, pelkästään pelotellakseen hyväuskoisia paikallaolijoita. Parhaassa tapauksessa he ajattelemattomuuttaan pilaavat kaikilta paitsi kivan illan, myös mahdollisen tilaisuuden kohdata aitoja henkiolentoja.

Jännityksenhakuinen spiritismi leikittelee myös ihmisen pimeällä puolella, vainajainpelolla ja "yliluonnollisen" kokemisella. Spiritismin, Nekromantian, Ouijan, ja yleisesti vainajien kanssa pelleily helposti altistaa tottumattomat laudankäyttäjät tarttuvalle, itse aiheutetulle hysterialle ja siitä juontuvalle joukkohypnoosille; Tällöin alkuperäisen säikähdyksen syyn lisäksi pelaajien reaktioihin vaikuttavat myös seurassa olevien ihmisten reaktiot, mikä vahvistaa henkilöiden alkuperäisiä tuntemuksia niin että jokainen alkaa nähdä kuviteltuja piruja kaikkialla, ja touhu vetää kalpeaksi kovimmankin karjun. Käytännössä tämä tarkoittaa että kaikki hiljaisessa, kynttilöin valaistussa hämyisässä ympäristössä ja pienellä joukolla koetut tuntemukset, ennen kaikkea pelkotilat ja jännitys, vahvistuvat yhteisessä, sympaattisessa vuorovaikutuksessa, ja voivat vaikuttaa jokaiseen paikallaolijaan todella vahvasti ja peruuttamattomasti.

Mielikuvitusta ei tulisi koskaan aliarvioida, sillä ihmismieli on hyvin voimakas väline luomaan harhoja tyhjästä. Esimerkiksi, jos pidät ajatusta ötököistä epämiellyttävänä, ja näet vaikka televisiosta lauman kiemurtelevia juoksujalkaisia, tai hirvikärpäsiä kuhisevan hiuspehkon, sinua alkaa syyhyttää joka puolelta koska tunnet torakoiden vilistävän pitkin kehoasi pikku jaloillaan, vaikka kyseessä on pelkkä tv-kuva.
(tai kirjoitus, taisit juuri raapia itseäsi..)
Ymmärtämätön pilailija ei yleensä tule ajatelleeksi moista tajutakseen pikku sabotaasinsa mahdollisia seurauksia etukäteen, tai ei vain välitä. Muista, että kaikenlainen piittaamaton häiriökäyttäytyminen saattaa aiheuttaa kenelle tahansa pelaajalle syvästi traumaattisen kokemuksen josta sinä voit olla vastuussa.

Ei kommentteja: